сабота, 19 јули 2025

Француско разузнавање: Кина ја поткопа продажбата на водечкиот француски борбен авион рафал

Кина шири сомнежи за перформансите на француските борбени авиони „рафал“ преку своите амбасади, заклучија француските воени и разузнавачки претставници, имплицирајќи дека Пекинг се обидел да го оштети угледот и продажбата на водечкиот француски борбен авион.

Фото: Епа

Објавено на

часот

Сподели

Наодите на француската разузнавачка служба, до кои дојде Асошиејтед Прес (АП), покажуваат дека воените аташеа во кинеските амбасади предводеле напад за да ја поткопаат продажбата на „рафал“, обидувајќи се да ги убедат земјите што веќе ја нарачале, особено Индонезија, да не купуваат повеќе и да ги охрабрат другите потенцијални купувачи да се одлучат за авиони произведени во Кина. Наодите беа споделени со АП од француски воен функционер под услов тој и разузнавачката служба да не бидат идентификувани.

Четирите дена од индиско-пакистанските судири во мај беа најсериозните во последните неколку години меѓу двата соседи со нуклеарно вооружување и вклучија десетици борби на авиони. Воените претставници и истражувачите оттогаш ги испитуваат деталите за тоа како воена опрема произведена во Кина во Пакистан, особено борбените авиони и ракетите воздух-воздух, се покажала против оружјето што го користи Индија, особено борбените авиони „рафал“.

Продажбата на „рафал“ и друго оружје е голем бизнис за француската одбранбена индустрија и им помага на напорите на владата да ги зајакне врските со други земји, вклучително и во Азија, каде што Кина станува доминантна регионална сила.

Пакистан тврди дека неговите воздухопловни сили собориле пет индиски авиони за време на борбите, вклучувајќи три „рафали“. Француските власти велат дека ова покренало прашања за нивните перформанси во земјите што ги купиле борбените авиони од францускиот производител Дасо Авиејшн.

Индија ја призна загубата на авионите, но не соопшти колку.

Шефот на француските воздухопловни сили, генерал Жером Беланже, изјави дека видел докази што укажуваат само на три индиски загуби: по еден „рафал“ и „сухој“ од руско производство и еден „мираж 2000“ од многу постара генерација од француско производство. Тоа беше првата позната борбена загуба на „рафал“ што Франција ја продала на осум земји.

„Се разбира, сите земји што го купија рафал си поставуваа прашања“, рече Беланже.

Француските власти се обидуваат да го заштитат угледот на својот авион, спротивставувајќи се на она што го нарекуваат целна кампања за омаловажување на „рафал“ и дезинформации на интернет од страна на Пакистан и неговиот сојузник Кина.

Француските воени претставници велат дека не биле во можност директно да го поврзат потценувањето на „рафал“ преку интернет со кинеската држава.

Но, француското разузнавање соопшти дека воените аташеа во кинеските амбасади го повториле истиот наратив на состаноците со претставници за безбедност и одбрана од други земји, тврдејќи дека авионите „рафал“ на индиските воздухопловни сили се покажале лошо и се рекламирале со оружје произведено во Кина.

Воените аташеа го фокусирале своето лобирање врз земјите што го нарачале „рафал“ и потенцијалните купувачи, соопшти разузнавачката служба. Таа наведе дека француските претставници дознале за средбите од земјите со кои е контактирано.

Министерството за национална одбрана во Пекинг изјави за АП: „Овие обвинувања се чисти неосновани гласини и клевети. Кина постојано одржува разумен и одговорен пристап кон извозот на воена опрема, играјќи конструктивна улога во регионалниот и глобалниот мир и стабилност.“

Во последниве години, Кина ги засили кампањите за дезинформација на глобалните платформи за социјални медиуми како Икс, Инстаграм и Фејсбук, користејќи мрежи на инфлуенсери спонзорирани од државата, веб-страници кои се претставуваат како новински организации и лажни сметки на социјалните медиуми за да ги шират наративите на Пекинг.

Француското Министерство за одбрана соопшти дека „рафал“ бил цел на „масовна кампања за дезинформација“ која „имала за цел да ја промовира супериорноста на алтернативната опрема, особено кинеските проекти“.

„Рафал не беше случајно цел. Станува збор за ловец со голема способност, извезен во странство и распореден во зони со висока видливост“, напиша Министерството за одбрана на својата веб-страница.

„Рафал беше цел и затоа што претставува стратешка француска понуда. Со напаѓањето на авионот, одредени актери се обидоа да го поткопаат кредибилитетот на Франција и нејзината одбранбена индустриска и технолошка база. Затоа, кампањата за дезинформации беше насочена не само кон авионот, туку и пошироко, кон имиџот на стратешката автономија на Франција, сигурноста на нејзината индустрија и силата на нејзините партнерства.“

Дасо Авиејшн продаде 533 авиони „рафал“, вклучувајќи 323 за извоз во Египет, Индија, Катар, Грција, Хрватска, Обединетите Арапски Емирати, Србија и Индонезија.

Индонезија нарача 42 авиони и размислува да купи уште.

Кина можеби се надева дека ќе ги ослабне воените врски што Франција ги гради со азиските земји со ширење загриженост за опремата што ја испорачува Франција, рече Џастин Бронк, специјалист за воздухопловство во Кралскиот институт за обединети служби, институт за одбрана и безбедност во Лондон.

„Од гледна точка на ограничување на влијанието на западните земји во Индо-пацифичкиот регион, би имало смисла Кина да ги користи перформансите на пакистанските системи за оружје – или барем наводните перформанси при соборувањето на барем еден рафал – како средство за поткопување на неговата привлечност како извозен производ“, изјави Бронк.

Тој додаде дека тие „сигурно виделе можност да им наштетат на перспективите на француската продажба во тој регион“.

ТОП ВЕСТИ

ПОСЛЕДНИ ВЕСТИ